Aluehallintovirastoissa työskentelevät virkamiehet saavat
varsin kirjavaa palautetta. Saamme positiivista palautetta, mutta valitettavan
usein palaute on vähemmän kannustavaa. Otsikon palautteen tekee erityisen
ikäväksi se, että sitä ei ole antanut ulkoinen asiakkaamme vaan kirjaamon
sisäiset asiakkaat. Voi olla vaikea uskoa, mutta tämänkaltaisilla nimillä on
työkaveria kutsuttu.
Meillä on käynnissä hanke tiedolla johtamisen parantamiseksi.
Ilman ajan tasalla olevaa tietoa, on vaikea johtaa kohti tulevaisuutta. Tieto
syntyy käynnissä olevissa prosesseissa. Tietoa tuottavat sekä asiakkaat että
asiantuntijat. Keskeisessä asemassa on tiedon virheetön ja yhtäläinen kirjaaminen
niin kirjaamossa kuin vastuualueilla.
Hankkeen aikana olen tutustunut paremmin kirjaamistyöhön ja
sen merkitykseen virastollemme. Vaikka kirjaaminen ei ole substanssityötä, sen
merkitys on vähintään yhtä tärkeää niin tiedolla johtamiselle kuin asiakkaan
oikeusturvalle. Tämä tosiasia unohtuu meiltä välillä.
Kirjaamisessa sekä kirjaamossa että vastuualueilla tapahtuu
virheitä. Asiakkaat harvoin toimittavat täydellisiä dokumentteja. Ne voivat
olla puutteellisia tai virheellisiä. Kirjaajat joutuvat tekemään usein todella
monimutkaista selvittelytyötä, johon he tarvitsevat asiantuntijoiden apua. Apua
saa vain pyytämällä.
Vastuualueilla tapahtuvat kirjaamiskäytännöt vaihtelevat.
Asioita kirjataan eri tavalla johtuen historiasta, asioiden määrästä, viraston
suuruudesta, puutteellisesta perehdyttämisestä, heikosta osaamisesta, ajan
puutteesta tai mitä moninaisemmista syistä. Matkatessamme kohti uutta valtion
lupa- ja valvontavirastoa, on tärkeä löytää yhtenäiset tarkoituksenmukaiset kirjaamistavat.
Itse asiassa tuota yhtenäistä toimintaa tarvitaan jo nyt, jotta tiedot olisivat
vertailukelpoisia ja luotettavia.
Nyt käynnissä olevassa hankkeessa pyritään tunnistamaan
ongelmat sekä yhdessä ratkaisemaan niitä. Tämä voi tarkoittaa yhteisiä
pelisääntöjä tai vaikkapa uutta koulutusta.
Tärkeää on kuitenkin muistaa, että kukaan ei tee virheitä
tahallaan. Meillä aluehallintovirastossa ei työskentele yhtään tumpeloa,
tunaria tai idioottia. Meillä työskentelee tunnollisia ja ahkeria työntekijöitä,
jotka inhimillisyydessään tekevät joskus myös virheitä. Minäkin teen virheitä.
Ja niin todennäköisesti myös sinä. Työkaverin nimitteleminen on epäasiallista
käyttäytymistä, joka ei ole missään olosuhteissa hyväksyttävää. Kiire tai
stressikään eivät oikeuta käyttäytymään huonosti.
Meidän esimiesten tehtävänä on puuttua epäasialliseen
käyttäytymiseen, kun sellaista havaitsemme tai sellaisesta kuulemme. Meillä
jokaisella on oikeus asialliseen palautteeseen ja arvostavaan kohteluun.
Kenenkään työ ei ole arvokkaampaa kuin toisen. Se on vain erilaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti